המטבח של גולדה חוזר

הוא היה מוקד ההתכנסות של ראשי המדינה, החלטות גורליות התקבלו סביב שולחן האוכל הקטן, הוא אפילו הפך לביטוי שגור בפי כל – כ"מטבחון המדיני". 35 שנה לאחר פטירתה של גולדה מאיר, חברת מטבחי אביבי חוזרת למטבח המיתולוגי שלה.

ברחוב הברון מוריץ הירש ברמת אביב עומד בית דו קומתי אליו עברה גולדה מאיר ב-1959 ושם חיה עד מותה בשנת 1978 לפני 35 שנה.

הבית לא גדול, אבל חדר אחד מתוכו הפך מותג בפני עצמו, וקירותיו נחשפו לסודות הכמוסים ביותר של מדינת ישראל. המטבח של גולדה.

במלאת 35 שנה למותה ולרגל יום העצמאות החליט יצחק אביבי, בעלי "אביבי מטבחים" להצדיע למטבח הכי מפורסם בישראל ולעצב את דגם 2013 של המטבחון המיתולוגי.

"המטבח של גולדה הפך למותג וראוי לשמר אותו בזיכרון הציבורי", מסביר אביבי. "כבר לא בונים יותר מטבחים כאלה. הסגנון שלו מאפיין את הבניה בתל אביב בשנות הארבעים והחמישים.

הבתים אז נועדו לשרת צרכים שונים והמטבח היה חדר פונקציונלי שנועד לשרת רק את מטרת העבודה בו. כמובן שההתרחשות במטבח של גולדה לא הייתה רק קולינרית, אבל את זה כבר לא נצליח לשחזר".

אנשי "אביבי מטבחים" איתרו תמונות רבות של המטבח המיתולוגי ועצבו הדמיה מדויקת של המטבח המקורי, כולל מיקומם של מוצרי החשמל דוגמת התנור, הכיריים והמקרר. לאחר מכן עיצבו דגם של מטבח גולדה כפי שהיה נראה לו היה נבנה ב-2013.

"ההבדלים הם בעיקר תוצר נלווה של הטכנולוגיה, אך לא רק. תפיסת העולם השתנתה לגבי מטרתו של המטבח בחיי הדיירים בבית, והיות הוא ממלא תפקיד לא פחות חשוב מחלל המגורים והסלון. חלק גדול מהאלמנטים שהיו במטבח של גולדה נראים היום אחרת לגמרי. שמרנו על מיקומם ועל צורתו של החלל. מבחינת הצבעים – במטבח המקורי הירוק היה מאוד דומיננטי באותם שנים, והיום יש חזרה זהירה לצבעים ההם, למרות שבשנת 2013 הלבן שולט במטבחים ולכן החלטנו לשמר את הנגיעות הירוקות גם בגרסת 2013 אבל במינון שונה".

החברה תשווק את המטבח רק במהלך השנה הקרובה ומכל מכירה שלו יועבר סכום לעמותה הפועלת להנצחת גולדה מאיר.

"אחד הטרנדים הכי חזקים היום בתחום המטבחים הוא נגיעות רטרו במטבח עדכני. החלטנו ללכת עם זה עד הסוף, ולשלב גם הצדעה לאישה גדולה מהחיים".

עוד כתבות

כך מתקינים מטבח

הפנינג 6/2023

הבתים היפים בישראל – מיטל סלומון